Uppdaterad 2024-10-15

Ali Gezen Underhållsledare i Göteborg

Keolis servicehallsmedarbetare i Göteborg ansvarar för att tvätta, städa, tanka och utföra säkerhets- och funktionskontroller på över 200 bussar varje dag. Det inkluderar bland annat att kontrollera däcken och inspektera alla säten på bussen. Mindre avvikelser åtgärdas av servicehallspersonalen själva, medan större avvikelser hanteras av verkstaden.

Ali Gezen är underhållsledare för alla Keolis servicehallar i Göteborg, inklusive servicehallarna i Mölndal, Partille och på Hisingen. I depån på Hisingen arbetar cirka nio personer dagligen med servicehallsarbete, medan det i Mölndal och Partille är två personer per ort.

– Det är väldigt roligt att arbeta med detta, varje dag innebär nya utmaningar som måste lösas. Servicehallsmedarbetarna gör ett otroligt viktigt arbete för Keolis, säger Ali.

Tidigare arbetade Ali kvälls- och nattskiftet som servicehallmedarbetare på Keolis i Hisingen mellan 2013 och 2016.

– Jag tyckte att det var ett väldigt spännande arbete, jag förstod inte hur tiden kunde gå så fort. Man var i ständig rörelse och att få jobba i stora grupper är väldigt roligt, säger Ali.

Från 2018 till 2021 jobbade Ali i verkstaden och sedan blev han lageransvarig från 2021 till 2023. Idag har Ali personalansvar och är ansvarig för alla servicehallar i Göteborg. Han ser till att allt fungerar som det ska, att det finns tillräckligt med vätskor, utrustning och att personalärenden hanteras.

– Den största utmaningen är de dagliga personalärendena, säger Ali. Det är mycket som måste göras, och då behövs det personal. En annan utmaning är att vi fortfarande har ett antal äldre bussar kvar här i Göteborg, men Keolis köper in nya bussar och år 2025 ska alla bussar vara nya. Det är roligt att se att Keolis satsar, säger Ali.

Ali är 42 år och har fotboll som sitt stora fritidsintresse. Han hejar på ett turkiskt lag och reser ofta för att se bortamatcher. Ali lever i nuet och blickar sällan framåt.

– Just nu går det väldigt bra, och vi får se vad framtiden har att erbjuda. Många som började samtidigt som mig, år 2013, är fortfarande kvar. Keolis är ett stort företag med många utvecklingsmöjligheter. Det är därför folk stannar kvar här så länge, avslutar Ali.