Uppdaterad 2024-08-27

Razvan Varasciuc – Underhållsledare

Razvan flyttade till Sverige i mars 2013 och började arbeta som bussförare i Stockholm redan i maj samma år.

– Mitt stora intresse för det svenska språket hjälpte mig att snabbt få arbete och utvecklas vidare inom företaget, säger Razvan. Efter flera år som bussförare kände han att det var dags att ta nästa steg, så han sökte tjänsten som driftledare.

– Rollen som driftledare visade sig vara mycket givande och gav mig tillgång till utbildningar som fördjupade min kunskap och förståelse för hur ett företag inom kollektivtrafiken fungerar. Allteftersom livssituationen förändrades och Razvan fick barn behövdes ett jobb med mer flexibla arbetstider.

– Jag valde att stanna kvar inom Keolis och började arbeta som bussmekaniker. Det kändes naturligt eftersom jag redan hade erfarenhet av att arbeta med fordon. Som bussmekaniker var Razvan också aktivt engagerad i ett projekt kring bränslebesparing. Efter drygt ett år fick han möjligheten att börja arbeta som underhållsledare i Björknäs.

– Som underhållsledare lärde jag mig mycket om teamwork, och tack vare mina fantastiska kollegor blev varje arbetsdag både lärorik och rolig. Sedan den 19 augusti kör Keolis all busstrafik i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna och har två nya depåer, Lunda och Råsta.

– Efter två och ett halvt år som underhållsledare i Björknäs bestämde jag mig för att ta nästa steg inom Keolis och sökte rollen som tillförordnad underhållschef på verkstaden i Råsta. På Keolis finns alltid möjligheter till utveckling, tack vare företagets storlek. Keolis erbjuder dessutom en utmärkt arbetsmiljö för sina medarbetare, och inte minst har jag alltid fått stöd från min chef, särskilt under svåra tider.

– Ingen arbetsdag är den andra lik, det finns alltid något nytt att lära sig och varje dag bjuder på nya utmaningar. Tiden flyger förbi, och medan vissa dagar är roligare och andra mer utmanande, är det viktigaste att man trivs med det man gör, avslutar Razvan.