Som mekaniker hos Keolis har du ett mycket varierande arbete. Du levererar en ”klar buss” där du får möjlighet att arbeta med hela processen. Vi håller alltid hög kvalitet vad gäller vår service av fordon. Våra satsningar på en mer miljövänlig bussflotta innebär ett teknikskifte vilket i sin tur medför nya utmaningar för våra verkstäder. Detta gör det extra intressant för dig som har ett stort intresse för fordon och vill ha möjlighet att arbeta med framtidens teknik.
Vi söker ständigt duktiga verkmästare, verkstadschefer samt mekaniker med B-körkort, god datorvana, goda kunskaper i svenska språket och erfarenhet från kvalificerat fordonstekniskt arbete eller fordonsteknisk utbildning. Hos oss finns även möjlighet till praktik. Du kan också arbeta i vår servicehall där vi ser till att hålla bussarna rena och snygga som en del i vår service till resenärerna.
Hos Keolis gör du skillnad. Du är med och levererar kollektivtrafik i världsklass och bidrar på så sätt till samhällsnyttan. Keolis är en av de största aktörerna inom branschen, en trygg arbetsgivare med stora möjligheter till vidareutbildning och utveckling, både vad gäller utbildning och arbete i ny teknik och nya roller. Se våra lediga tjänster som mekaniker här.
Keolis tillämpar individuella löner som är målbaserade vilket innebär att du i allra högsta grad påverkar din lön.
Vad gör du på Keolis?
Jag är en av 18 mekaniker på Björknäsdepåns verkstad i Nacka. Jag jobbar morgonskift måndag till fredag klockan 04.30–12.45.
Hur länge har du jobbat på Keolis?
Jag började på Nacka-Värmdö som bussförare för elva år sedan. När Keolis tog över 2011 följde jag med. Jag har jobbat som mekaniker i åtta år.
Vilken utbildning har du?
Jag har jobbat i serviceyrken hela mitt liv, i fem olika branscher. I grunden är jag utbildad kock. Mekanikeryrket har jag lärt mig på plats av mina arbetskamrater och genom olika utbildningar i Keolis regi.
Varför jobbar du på Keolis?
Arbetstiderna och närheten till hemmet är ett tungt vägande skäl. Jag kan hämta mina barn på dagis varje dag klockan 14. Sånt är värt hur mycket som helst.
Kamratskapet på verkstan är också viktigt för mig. Jag har inte haft en enda tråkig dag sedan jag började på Keolis. Gänget här är som min andra familj. Vi stöttar varandra. Det är ett givande och tagande. Genom mina arbetskamrater lär jag mig nya saker och utvecklas till en ännu bättre mekaniker.
Jag gillar mekanikeryrkets mångsidighet. Det är roligt med själva felsökningen, att få klura på problem och hitta en lösning. Lite som att vara detektiv.
Vad kännetecknar en bra mekaniker?
Du får inte vara rädd för att smutsa ner dig. Trots datoriseringen handlar det här till stor del om skitigt kroppsarbete. Tungt kan det vara också, så du behöver vara hyfsat i trim.
Du måste också ha förmåga att tänka efter innan du gör något. Du får inte vara för otålig, utan göra en ordentlig felsökning först: Vad är det för fel? Vad kan det bero på? Hur löser vi felet bäst och mest kostnadseffektivt?
Viss stresstålighet är också bra att ha. Vi har lugna dagar här på verkstan, men ibland står det vagnar att reparera överallt. Ingen dag är den andra lik. Det är en sak som är säker.
Vad är bra med Keolis?
Cheferna och ledningen är bra. Jag tycker det finns en lyhördhet i företaget. Behöver man hjälp så får man det. I Keolis är alla lika mycket värda och vi jobbar mot samma mål: Att få ut trafiken så att våra resenärer är nöjda.
Vad betyder det att Keolis är ett internationellt företag?
Visst har jag tänkt tanken att söka mig utomlands, men det är inte läge för det nu. Men för en ung mekaniker som kommer in i företaget kan det ju vara en jättechans.