För att stärka sin position, kunna möta en förändrad avtalsportfölj och minskad omsättning, mer komplexa krav i trafikavtalen, trafikneddragningar och pågående elektrifiering justerar Keolis Sverige sin organisation. Förändringarna träder i kraft på företagsledningsnivå den 1 september 2024 och följs av en fortsatt organisering och dimensionering under hösten.
– Vi har analyserat och utvärderat vår nuvarande avtalsportfölj och kommande anbud på marknaden och kommit fram till att vi behöver justera vår organisation. Vi gör det för att fortsätta vara en aktör att räkna med på kollektivtrafikmarknaden. Vi behöver anpassa oss till rådande förutsättningar, säger Mikael Wågberg, VD för Keolis Sverige.
En ny organisationsstruktur för Keolis Sverige träder i kraft 1 september 2024 och ser ut enligt följande (ansvarig ny chef anges inom parentes):
Justeringarna omfattar bland annat att Produktion, med respektive trafikområde, renodlas till att fokusera på drift och dagligt underhåll kopplat till de befintliga trafikavtalen. Det betyder att tillgångsförvaltning av fordon, ladd- och tankinfrastruktur och fastighet samt utvecklingsansvaret för elektrifieringen samlas i den nya avdelningen Teknik.
HR, kommunikationsverksamheten och SMAK (säkerhet, miljö, arbetsmiljö och kvalitet) slås samman och bildar den nya avdelningen HR och kommunikation. Keolis säkerhetschef Kenny Bungss finns placerad inom HR och kommunikation, men rapporterar direkt till VD i säkerhetsfrågor.
I övrigt ser ansvarsfördelningen i stort ut så som tidigare.
De utsedda cheferna får nu i uppdrag att fortsätta utforma den underliggande organisationen för att på bästa sätt möta rådande förutsättningar.
Organisationsförändringen kommer inte att ha någon inverkan på Keolis dagliga produktion av en robust och pålitlig kollektivtrafik.
Kontaktpersoner:
Mikael Wågberg, VD
Caroline Ottosson, tillträdande chef HR och kommunikation (070 252 19 12)