Efter en händelserik vår med UITP Global summit i Stockholm och Järvaveckan börjar Almedalen närma sig. I år kommer vi att arrangera två seminarier och möjlighet till personliga möten under måndagen den 1 juli. Temat för årets seminarier är innovation, digitalisering och autonoma fordon inom kollektivtrafiken.
Dag: 1/7 2019 13:00 – 14:00
Plats: Donnerska huset, Donners plats 1
Med hjälp av 5G och uppkopplade fordon kan kollektivtrafiken ta nästa steg i sin utveckling och på sikt flytta förarna från fordonen till ett centraliserat kontrolltorn. Är samhället redo för den omställningen?
Ericsson och Keolis tror att uppkopplade fordon är vägen framåt för kollektivtrafiken. Med 5G har vi ett säkert och snabbt system för att kontrollera fordonen så att vi i framtiden kan flytta föraren från fordonet till en centraliserad trafikledning. Är samhället redo för den omställningen? Keolis och Ericsson presenterar sitt projekt och politiker och regionala kollektivtrafikmyndigheter väger in i frågan. Vad kan vi verkligen förvänta oss av tekniken? Hur ser utvecklingen ut framöver och hur snabbt kan 5G implementeras i kollektivtrafiken? Finns det nackdelar med tekniken? Välkomna att ta del av näringslivets, statens och politikens synvinkel.
Medverkande:
Jan Jansson, New mobilities manager, Keolis Sverige AB
Stefan Myhrberg, Head of Road ITS - Intelligent Transport Systems, Ericsson
Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd, Moderaterna Region Stockholm
Malin Fijen Pacsay, Ledamot i Regionstyrelsens länsplane- och samhällsplaneringsutskott, Miljöpartiet Region Stockholm
Roger Vahnberg, Vice vd, Västtrafik
Roberto Maiorana, Direktör Trafikledning, Trafikverket.
Sofie Vennersten, moderator, programchef Drive Sweden
Detaljer kring arrangemanget finns här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Dag: 1/7 2019 15:00 – 16:00
Plats: Donnerska huset, Donners plats 1
Är geostaket lösningen på alla våra problem? Kan tekniken sänka kostnader, öka hållbarheten och framför allt säkerheten i trafiken och i våra städer? Vad innebär den nya tekniken? Var finns den och hur fungerar den? Få en övergripande bild ur näringslivets, statens och politikens synvinklar.
Ökad säkerhet, mer hållbara transporter och färre olyckor och skador. Det är möjligt tack vare ny teknik som begränsar hastigheten och tillgänglighet runt skolor och andra känsliga områden. Geofencing är programvaran som bland annat gör det möjligt att bestämma bussens maxfart utan att behöva vara i närheten av den. Den nya tekniken ses av Trafikverket som en framtida lösning för en säkrare och mer hållbar trafik, särskilt i större städer. Tekniken är på allas läppar och diskuterades bland annat som ett alternativ för att förhindra olyckor som den vid Klaratunneln i Stockholm. Trafikverket har lanserat en handlingsplan, Keolis använder sig redan av tekniken i Dalarna, Volvo bygger in den i alla nya bussar och från politiskt håll är tongångarna positiva. Vad kan vi verkligen förvänta oss av tekniken? Hur ser utvecklingen ut framöver och hur snabbt kan geofencing implementeras? Finns det nackdelar med tekniken? Välkomna att ta del av näringslivets, statens och politikens synvinkel.
Medverkande:
Karl Orton, IT- och Fleetdirektör, Keolis Sverige AB
Maria Krafft, Måldirektör, Trafikverket
Jurong Li, Nordenchef, Volvo bussar
Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd, Moderaterna Region Stockholm
Daniel Helldén, Trafikborgarråd, Miljöpartiet Stockholms stad
Anna Grönlund, moderator, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag
Detaljer kring arrangemanget finns här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Dag: 2/7 2019 12:00 – 13:30
Plats: Best Western Strand Hotell, Strandgatan 34. Lokal: Skenalden
Keolis gästar även lunchsamtalet om clean vehicle directive tillsammans andra representanter från svenska fordons- och bussbranschen.