Keolis, Arbetsförmedlingen och resterande bussbolag som kommer att delta i samarbetet ansvarar gemensamt för urvalsprocessen till utbildningen. Därefter följer en 12-16 veckors utbildning som tillhandahålls av Yrkesakademin. Fokus kommer att ligga på att hitta rätt kandidater i depåernas närområden och att bredda rekryteringsbasen genom att locka nya grupper till föraryrket.I februari startar två utbildningar och i maj ytterligare två. I varje utbildning finns det plats för 30 elever och förhoppningen är att ytterligare kurser kan starta under hösten.Läs hela pressmeddelandet här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Med start vid årsskiftet fick Keolis fortsatt ansvar för drift, underhåll och utveckling av mobilitetslösningar i Montargis i centrala Frankrike. Uppdraget sträcker sig över sex år och innebär en genomgång av den nuvarande trafiklösningen samt tillförseln av flera nya mobilitetslösningar. Keolis kommer bland annat att ansvara för utvecklingen av busstrafiken och serviceresorna samt att införa ett ambitiöst program för hyrcyklar och el-scootrar. Utöver detta kommer Keolis utveckla bilpooler och samåkningslösningar samt införa nytt biljettsystem och påbörja elektrifieringen av fordonsflottan. Keolis har även åtagit sig att fram till år 2024 öka totala resandet med 16 procent och att fyrfaldigt öka resandet till och från Montargis tågstation.Läs hela pressmeddelandet på engelska här Pdf, 80.3 kB, öppnas i nytt fönster..
Den viktiga milstolpen som nåddes av Keolis förstärker företagets närvaro i Kina och dess position som världsledande trafikutövare och utvecklare av kollektivtrafik för bättre rörlighet i större städer. Keolis har sedan tidigare startat den första automatiserade tunnelbanelinjen i Shanghai och kommer snart att lansera ytterligare en automatiserad tunnelbana till Shanghai International Airport.Songjiang är ett förortsdistrikt i Shanghai med 1,8 miljoner invånare. Den inledande sträckningen av spårvagnslinjen är 13,9 km lång och omfattar 20 stationer och täcker området från Canghua Rd station i väst till Zhongchen Rd station i öst. Spårvagnen förbinder bostadsområden och universitet med varandra samt med Shanghais tunnelbanelinje 9, vilket möjliggör för invånare i området att dra nytta av ett integrerat gemensamt mobilitetsnätverk som är effektivt och miljövänlig.Läs hela pressmeddelandet på engelska här. Pdf, 56.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Den 14 december 2018 lanserade Keolis Nevers i samarbete med Nevers kommun ett försök med den nya autonoma linjen. Alla boende i Nevers kan nu kostnadsfritt förflytta sig i stadens centrum i 100% autonoma och 100% elektriska fordon. Det är första gången i Frankrike som ett autonomt fordon körs i en blandad trafikmiljö, med gågator och andra områden som är öppna för annan trafik. Försöket pågår till 31 januari med möjlighet till förlängning och är en del av Keolis och den lokala transportmyndigheten Nevers Agglomérations samarbete som genom att införa nya mobilitetslösningar ämnar öka attraktiviteten för området och kollektivtrafiken. Initiativet är en del av det innovationsavtal som undertecknades i juni 2018 mellan Keolis och kommunen. I Lille förbinder två elektriska och autonoma bussar viktiga knytpunkter på universitetsområdet Cité Scientifique i Villeneuve d'Ascq. Linjen trafikerar bland annat två tunnelbanestationer och fordonen rör sig, på samma sätt som i Nevers, i en blandad miljö bland fotgängare, cyklar och bilar. Globalt är det den fjärde staden där Keolis erbjuder detta innovativa transportsätt inom en universitetsmiljö. Tidigare försök i Melbourne och Adelaide i Australien har varit uppskattade och i Rennes i Frankrike har de autonoma bussarna som betjänar universitetet snabbt blivit populära, inom tre veckor efter trafikstart har tjänsterna använts av nästan 3000 personer. Keolis är den enda kollektivtrafikoperatören i Frankrike som erbjuder denna mobilitetslösning på universitetsområden. Resultaten av försöken visar behovet av autonoma förbindelser på universitet som lätt kan integreras med befintliga transportlösningar. Sedan lanseringen av de första självkörande fordonen i Lyon i Frankrike september 2016 har Keolis kört över 40 000 kilometer och transporterat över 120 000 resenärer i autonoma bussar. Utöver Frankrike har trafiken skett i USA, Belgien, Kanada och Australien.