I den här intervjun får vi följa Linda Hultgrens karriärsresa inom Keolis. Trots att hennes ursprungliga mål var att arbeta inom vården har Linda funnit passion och framgång i att leda trafiken och säkerställa resenärernas behov. Genom en pragmatisk inställning och starkt ledarskap har hon skapat ett team präglat av samarbete och förtroende. Nu när framtiden för kollektivtrafiken förändras och nya teknologier utvecklas, står Linda redo att möta nya utmaningar och bidra till att forma branschens framtid.
Linda Hultgren har som många andra på Keolis haft möjlighet att utvecklas inom företaget, från bussförare och hela vägen till depåchef. Men så var det inte alltid tänkt. Linda som är utbildad undersköterska i grunden hade siktet inställt på att bli ambulanssjukvårdare. Under tidigt 00-tal halkade Linda in som behovsanställd bussförare i Nacka Värmdö och därefter som ersättare på drift- och trafikledning.
– Flera bekanta körde buss och jag tänkte att det nog kunde vara något för mig. Tanken var som sagt att bara arbeta som behovsanställd under en tid för att sedan ta upp studierna igen, säger Linda.
När Keolis vann upphandlingen i Nacka Värmdö 2011 blev Linda ordinarie drift- och trafikledare för området.
Därefter tog karriären fart, först som biträdande driftchef för Nacka Värmdö och efter det blev Linda gruppchef för trafikledningen i Stockholm mellan 2014 och 2018. När Linda sökte tjänsten som driftchef i Karlstad 2018 bar det av mot Värmland och sedan 2019 är Linda depåchef i Karlstad.
Linda har en pragmatisk inställning till sin roll som depåchef.
– Som depåchef är jag ansvarig för att Keolis Karlstad levererar den trafik som vi lovat vår trafikhuvudman och våra resenärer. Kort beskrivet innebär det att jag och mina medansvariga kollegor ska säkerställa att vi har bussar redo för trafik och förare på plats med rätt förutsättningar, säger Linda.
En typisk arbetsdag som depåchef är varierande, ingen dag är den andra lik.
– Vi arbetar i en händelsestyrd verksamhet och styrs mycket av yttre faktorer. När allt flyter på bra består arbetet främst av att följa upp produktionen och hålla tät kommunikation både internt och externt med trafikhuvudmannen. Den andra pusselbiten består av att kontinuerligt arbeta proaktivt för att säkerställa att vi även framöver har rätt förutsättningar för en bra utförd trafik med allt vad det innebär, säger Linda.
Lösningen för att tackla de dagliga utmaningarna som uppstår stavas prestigelöshet.
Jag har ett bra team där vi tillsammans hanterar de utmaningar vi ställs inför, alla hjälps åt med det som behövs med mottot “trafiken går alltid först”. Har vi en förarbrist så sitter vi som har D-behörighet bakom ratten och de som inte har hjälper till på drift- och trafikledningen.
På sin fritid spelar Linda gärna golf eller umgås med familj och vänner. Återhämtning är viktigt och för att lyckas med konsten att balansera arbetslivet och privatliv krävs förtroende för medarbetarna.
– Jobbet är en stor del av mitt liv och jag tycker väldigt mycket om mitt jobb, men en bra ersättarplanering vid semester och en kompetent och duktig drift- och trafikledning som tar hand om depån när jag gått hem ger mig möjlighet att koppla från jobbet när jag behöver det. Det ger den balans jag behöver.
När konflikter uppstår inom teamet eller mellan olika avdelningar är Lindas strategi att de ska lösas direkt.
– Vi har tagit fram ett kontrakt/avtal på depån som sitter inramat där det framgår hur vi ska bemöta varandra på vår arbetsplats med utgångspunkt från Keolis värderingar.
Variationen i arbetet, tillsammans med möjligheterna att vara delaktig på flera nivåer och att kunna arbeta på både lång och kort sikt beskriver Linda som motiverande.
Teamkänslan är en viktig framgångsfaktor och Lindas ledarstil, som bygger på att föregå med gott exempel, bidrar till att skapa den känslan i Karlstad.
Jag är tydlig i mina förväntningar, om var vi ska och varför. Jag delegerar och ger ansvar för att man ska känna att vi är ett team där var och en av oss fyller en viktig funktion. Det spelar ingen roll att det står depåchef på mitt anställningsavtal, jag är lika mycket förare eller drift- och trafikledare som står och styr trafiken under student- och skolavslutning för att vi ska komma fram, eller svarar i kundtelefonen när vi har stora störningar i trafiken. Det tror jag är min styrka och det gör också att man får med sig många.
Framtiden inom kollektivtrafik är spännande. Det ställs höga krav på tillförlitlig, hållbar och robust trafik samtidigt som nya lösningar inom digitalisering och elektrifiering ständigt skapar nya utmaningar och möjligheter. Vi kommer också att få se fler smarta och effektiva lösningar tror Linda.
– Anropsstyrd trafik liknande Uber/Bolt, där vi kör när man vill resa med oss, tror jag att vi kommer se mer av, främst där tillgängligheten inte är så stor.
I Karlstad väntar nu en avveckling när avtalet löper ut sommaren 2025, men till dess fortlöper arbetet – Keolis ska lämna med flaggan i topp.
– Jag ser naturligtvis inte fram emot det utan tycker är väldigt sorgligt, men jag vill göra det snyggt. Keolis samtliga medarbetare i Karlstad ska sakna oss när vi lämnar över till den nya trafikoperatören.
På ett mer personligt plan skymtar flera möjligheter bortom horisonten för Linda, och det är inte det sista vi ser av henne.
– Jag ser ändå fram emot det som kommer efter, förhoppningsvis kan jag få vara delaktig i det kommande arbetet kring upphandlingen av trafiken i Värmland 2028 (och även uppstarten vid en eventuell vinst) men jag hoppas också få möjligheten att arbeta med verksamhetsutveckling inom trafikområde norr som inkluderar Uppland, Dalarna och Värmland, och kanske får jag även gästspela på andra trafikområden och depåer, avslutar Linda.